Bijzonder intensief verbouwings-, renovatie- en uitbreidingplan voor Zorggroep Amsterdam Oost (ZGAO) met grote hindernissen tijdens de uitvoeringsfase: verbouwing in bewoonde situatie, covid-pandemie met overheidsmaatregelen èn ten gevolge daarvan een planwijziging van kantoren naar studio’s. Een sterk staaltje procesmanagement, inzet en onderling respect zorgde ervoor dat het voor iedereen een fantastisch project werd!
Uitvraag
Zorggroep Amsterdam Oost (ZGAO) meldde zich bij Activ om hulp bij enkele uitdagingen bij haar eigendomssituatie, het Flevohuis: op basis van visie en de exploitatie moest de gebouwlay-out efficiënter worden, was het gebouw te klein en er waren grote gebouwgebreken door achterstallig onderhoud & oneigenlijk gebruik. ‘Kleine’ kanttekening: de bewoners met dementie en de revalidatieverdieping kunnen nergens heen en moesten blijven. ZGAO heeft verzocht om alle problemen te inventariseren en met een plan van aanpak te komen, inclusief planning en investeringskosten.
Het gevraagde onderzoek heeft geresulteerd in een haalbare businesscase, waarna het projectproces tot realisatie van de 99 bewoners (studio’s) en 61 revalidatieplaatsen is opgestart. Voor het kantoordeel en de dagbesteding zijn in de nabijheid alternatieve locaties aangehuurd en na verbouwing betrokken, waarna de leeggekomen ruimte volledig is gesloopt en opnieuw is ingedeeld. Op basis van een schuifplan vond de 1e interne verhuizing plaats, waarna het vrijgekomen gebied volledig is gesloopt en ingedeeld. Wederom gingen bewoners intern verhuizen waardoor de cyclus opnieuw begon, en dat een aantal keer. Deze interne verbouwing vraagt veel van de afstemming en communicatie tussen gebruik en uitvoering (installaties, (brand)veiligheid et cetera moest intact blijven, de doelgroep vraagt rusttijden en zo min mogelijk prikkels, et cetera).
Marloes Faber heeft het ontwerp vervaardigd, waarbij de kleurstelling middels VR-brillen letterlijk vanuit de ogen van ouderen met dementie werd vastgesteld. Dirk van Suilichem heeft vooronderzoek tot en met haalbaar plan van aanpak, vergunningen èn contractvorming gecoördineerd op basis van een bouwteam. De bouwteampartners hebben vervolgens in nevenaanneming onder toezicht en directie van Roelof van Steenis de plannen gerealiseerd.
Gedurende het gehele traject coördineerde Dirk als stuurgroeplid afstemming en draagvlak binnen de ZGAO-organisatie en de cliëntenraad (+LOC), waarbij hij rechtstreeks verantwoording aflegde aan concerncontroller/vastgoedverantwoordelijke Sander Datema.
Uitdaging en oplossing
Voorkomen is beter (lees: goedkoper) dan genezen, dus op basis van een nauwkeurig en intensief voortraject werd de uitvoering met vertrouwen tegemoet gezien. Op basis van diverse selectiecriteria werden de voor deze ontwikkeling beste bouwteam-/uitvoeringspartijen gecontracteerd: van Wijnen Amsterdam (bouwkundig), Lindeman (E-installatie), Warmtebouw (klimaatinstallatie) en Lentink (sanitair en riolering).
De uithuizing, sloop- en verbouwing van fase 1 ging volledig volgens plan: er werd over-en-weer maximaal rekening met elkaar gehouden en toch ging de realisatie snel. Vervolgens brak echter de covid-pandemie uit, mochten er geen samenscholingen meer zijn, bewoners mochten hun studio niet meer uit en diverse bewoners kwamen te overlijden. Er werd besloten toch door te gaan aangezien het onbekend was hoe de pandemie zich zou ontwikkelen. De complicerende factoren werden voor alle partijen voelbaar, geluids- en trillinghinder, de planning vertraagde… maar er was veel onderling respect en begrip. Er werd niet vanuit eigen organisatie gewezen op gewijzigde omstandigheden (en meerwerk), maar er werd onderling gezocht naar mogelijkheden die er wèl waren. Zo werd er om hinder voor de bewoners te minimaliseren door Van Wijnen een ‘zingende bouwvakker’ ingezet, andersom had ZGAO Sinterklaas zover gekregen voor alle bouwvakkers een gedicht met cadeau te geven, et cetera.
Daar bovenop bracht covid voortschrijdend inzicht met zich mee wat resulteerde in een gewijzigd ontwerp: geen bestuursbureau terugbrengen, maar extra studio’s bouwen. In recordtijd is de vergunning gewijzigd en zijn er prijs- en planningsafspraken gemaakt en is de bouwfasering gewijzigd zodat de bouw toch aaneengesloten kon doorgaan. Na elke fase vond een evaluatie plaats waarna de volgende fase nòg beter ging. De eindoplevering is daarom uitbundig met zowel de uitvoerende partners als de bewoners gevierd, waarbij alle projectbetrokkenen door de bewoners versierde sanitairtegeltjes als dank ontvingen. Waardering van de eindgebruikers, daar doen we het voor en dat doel was ondanks (of juist door?) alle tegenslagen voor 100% bereikt!
Meer weten over dit project?
Neem dan gerust contact op. Wij helpen u graag!
"*" indicates required fields